słownik copywritera, czyli pojęcia związane z copywritingiem

SŁOWNICZEK COPYWRITERA, CZ. 1

Wkręcając się w branżę copywriterską, trzeba sobie przyswoić całe mnóstwo nowych słów, zwrotów i skrótów. Osobom początkującym czy też na razie jedynie myślącym o przebranżowieniu z pewnością więc taki mini-słowniczek się przyda. Dla pozostałych może być ciekawostką (zwłaszcza dla tych zastanawiających się, co ci copywriterzy tak właściwie robią). Jedziemy więc z tym koksem!

Artykuły tematyczne

– teksty na konkretny temat o dużej wartości merytorycznej oraz – rzecz jasna – wysokim poziomie językowym. Pisane są często z pozycji eksperta, w trzeciej osobie lub w formie bezosobowej. Nie są to jednak artykuły specjalistyczne, powinny więc być napisane tak, by mógł je zrozumieć przeciętny użytkownik internetu. Nie powinny być więc przesycone fachowym, powszechnie niezbyt znanym słownictwem.

Artykuły specjalistyczne

– teksty wymagające specjalistycznej wiedzy i porządnego researchu. Coś jak artykuły tematyczne, tylko o poziom wyżej. Pisane z pozycji eksperta, przeważnie przeznaczone dla osób z określonej branży. Fachowe, branżowe słownictwo jest tutaj mile widziane.

Black hat SEO

– techniki pozycjonowania niemile widziane przez wyszukiwarki, zwłaszcza Google. Do black hat SEO zalicza się m.in. wykorzystywanie specjalistycznego oprogramowania tworzącego sztuczne linki, spamowanie internetu linkami, zamieszczanie na stronach niewidocznego tekstu (czcionka w kolorze tła) itp. W razie wykrycia stosowania takich praktyk, Google nakłada na wykorzystujące je strony www kary – obniża ich pozycje w wyszukiwarce lub w ogóle wyrzuca je z indeksu stron.

Content

– z angielskiego treść, czyli po prostu zawartość strony. Contentem są zarówno teksty, jak i pliki multimedialne takie jak filmy, zdjęcia itp.

Content marketing

– inaczej marketing treści, czyli po prostu stawianie na publikację unikalnych, ciekawych i przyciągających czytelników treści, aby podbić pozycję strony w wyszukiwarkach oraz zbudować pozytywny wizerunek marki. Przekładając to z języka copywriterów na polski – content marketingu często używają różne internetowe biznesy, by zostać zauważonymi i zapamiętanymi przez potencjalnych klientów. Zauważyliście, że często sklepy internetowe mają swoje blogi, na których publikują przeróżnego rodzaju artykuły, poradniki i inne ciekawe teksty? To jest właśnie ten cały content marketing!

Copywriting

– szeroko pojmowany proces tworzenia treści tekstowych, czy to chodzi o hasło reklamowe, opis produktu do sklepu internetowe czy też o obszerny, wartościowy metorycznie artykuł na stronę www lub do czasopisma.

Mailing

– jak bardzo łatwo się domyślić, jest to rodzaj marketingu wykorzystujący pocztę internetową. Chodzi tutaj przede wszystkim o tak popularne obecnie newslettery zawierające treści informacyjne oraz perswazyjne mające skłonić czytelników do określonych zachowań (np. kupienia jakichś produktów, regularnego czytania czyjegoś bloga itp.).

*

To, oczywiście, nie wszystko, bo związanych z copywritingiem słów i zwrotów jest o wiele więcej, ale… nie wszystko naraz! Kto by zresztą czytał takiego tasiemca, gdybym od razu napisała wpis-encyklopedię? Kolejny słowniczek na blogu zatem już wkrótce!

Przeczytaj również: