jak wycenić copywriting?

COPYWRITING DLA POCZĄTKUJĄCYCH: JAK WYCENIĆ SWOJE USŁUGI?

Decyzja co do wyceny swoich usług może być dla początkującego copywritera nie lada problemem. Z jednej strony chciałoby się porządnie zarobić, z drugiej – trzeba znaleźć klientów, których skuszą nasze warunki. Jak to pogodzić i znaleźć kompromis?

JAK WYCENIĆ PRACĘ COPYWRITERA? METODA DLA POCZĄTKUJĄCYCH

Nie podam ci żadnej konkretnej stawki, do tego musisz dojść sam. Podam ci za to metodą na obliczenie stawki, która zadowoli zarówno ciebie, jak i klienta.

1. Pomyśl o rodzajach tekstów, jakich pisaniem możesz/chcesz się zajmować. Na początek z pewnością będą to precle, teksty zapleczowe itp., czyli dość proste zlecenia.

2. Zastanów się, jaka stawka godzinowa byłaby dla ciebie zadowalająca. Określ swoje absolutne minimum oraz kwotę optymalną. Powiedzmy, że chcesz zarabiać 15-20 zł na godzinę.

3. Następnie zastanów się, ile znaków konkretnych tekstów (precli, zapleczy itp.) jesteś w stanie napisać w godzinę. Precle i zaplecza piszę się szybko, więc pewnie będziesz w stanie z palcem w nosie napisać przynajmniej 4000 znaków ze spacją.

4. Teraz po prostu podziel sobie stawki (zarówno te minimalne, jak i optymalne) przez tysiące znaków – otrzymujesz widełki cenowe dla konkretnych tekstów. Przy kwocie 15-20 zł za 4000 zzs, wychodzi 3,50-5 zł za 1000 zzs. Oczywiście, to tylko przykład. Jeśli uważasz, że uczciwą ceną będzie 2, 10 czy 15 zł za 1000 zzs i że znajdziesz na taką stawkę tyle zleceń, by się spokojnie utrzymać, proponuj taką cenę! Trzymam kciuki, żeby się ona przyjęła!

SZTYWNY CENNIK CZY ELASTYCZNOŚĆ?

To już zależy od ciebie. Ja jednak nie radzę ustalać odgórnego cennika, wedle którego będziesz wyceniać każde zlecenie. To się po prostu nie opłaca! Czasem będziesz pisać teksty na trudne wymagające czasochłonnego researchu tematy – wtedy powinieneś wliczyć w cenę również czas przeznaczony na ten research. Miej orientacyjny cennik, ale bądź jednocześnie elastyczny i do wyceny każdego zlecenia podchodź indywidualnie.

  • Magdalena

    Jako grafik freelancer wtrącę swoje 3 grosze, bo zasada jest podobna. Po pierwsze 15 – 20 zł/ godz się zarabia gdziekolwiek. Moja stawka wynosi 60 zł/ godz i po kilku odrzuceniach klienci raczej to akceptują. Po drugie zawsze warto zawyżać cenę za projekt, żeby było z czego się „targować”. Po trzecie to prawda, że należy podchodzić indywidualnie, ale bez przesady. Zamiast się znacznie naginać cenowo (trochę można upuścić, wiadomo) warto zaproponować inne rozwiązania – mniej projektów lub więcej czasu (nie wiem jak to jest przy pisaniu tekstów na zlecenie). I kolejna sprawa – jest różnica czy sie pracuje dla osoby prywatnej czy firmy – dla firmy zawsze cena jest wyższa, ponieważ w praniu wychodzi dużo więcej pracy i projekt przechodzi przez więcej osób, czyli dużo więcej szans, że ktoś się do czegoś przyczepi i trzeba będzie 10 razy poprawiać. Przy osobie prywatnej odchodzi dużo korekty. Chociaż z drugiej strony często współpracuję z copywriterami przy kampaniach reklamowych i aranżacji wydarzeń i co? Często jeden gorszy od drugiego! Piszą teksty nieskładne i z błędami, a ja – grafik muszę błędy ortograficzne poprawiać. Więc powyższe wsazówki (szczególnie 60 zł/godz) są tylko dla DOBRYCH i RZETELNYCH freelancerów, którzy dobrze robią swoją pracę a nie na byle odwal. Tylko nie bierz tego do siebie, bo podczytuję Cię od dawna i piszesz fajne, wciągające teksty bez błędów – ceń się bardziej! Pozdrawiam :-)

    • http://mortycja.com mortycja

      Ta kwota 15-20 zł była podana jedynie dla przykładu :)